Homepage Forum Sociale beperking Brusje zijn Reageer op: Brusje zijn

Dag brusje,

Wat is dat vervelend voor je. Ik kan me zo voorstellen dat je ook eens rustig aan tafel wil zitten, je verhaal wil doen en je verhaal ook kwijt kan bij je ouders en broers.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het ontzettend knap van je vindt dat je je vraag hier stelt. Ik weet dat het gezinsleven behoorlijk onder druk kan staan door het autisme in een gezin. Zeker als de persoon met autisme zo nadrukkelijk aanwezig is.
Als tweede wil ik dat je weet dat je broer door zijn beperking vaak totaal niet door heeft hoe hij op anderen overkomt, dat hij niets kan doen aan het feit dat hij autisme heeft en dat hij jou niet zal begrijpen als je jouw standpunt op tafel legt, of jouw mening wil vertellen. Mensen met autisme kunnen heel star zijn in hun mening en dat ook zo uiten. Dat is lastig voor iedereen, terwijl niemand er wat aan kan doen.
Misschien, ik ken hem niet, is je broer wel te sturen door mensen van buitenaf. Heeft hij begeleiding, is er een professional voor hem en jullie beschikbaar, of doen je ouders het allemaal zelf?

Een tip voor jou en je ouders: geef een tijd aan degene met autisme: Je mag tien minuten praten en daarna mag een ander. Desnoods aan de hand van een timer. Wij hebben wel eens gewerkt met een speciale mok. Als je die bij je bord ziet staan mag je praten, gaat de mok naar de ander. Belangrijk is dat je ouders hier over de regie houden. Zo krijgt iedereen een beurt en blijft het behapbaar. Leg het wel even goed uit aan je broer met autisme, anders geeft het teveel onrust en dus gedoe.
Andere tip: apart eten, maar dat heeft natuurlijk niet de voorkeur. Toch is het soms even en oplossing. Hoeft ook niet elke dag, kan afgewisseld worden. Begrenzen blijft nodig. Ook wat betreft boosheid. Iedereen mag een mening hebben, jij zowel als je broer met. Dat moet hij leren. Soms werkt bij teveel boosheid een time-out het beste. Even wat anders doen, -ja ook al zit je te eten- even een strip of een spelletje, net waar hij weer door tot rust komt. Het draait, ondanks zijn autisme in jullie gezin niet alleen om je broer, ook om jou en je andere broer. En om je ouders. Ga daarover ook gewoon met ze in gesprek en misschien kun je hier met elkaar overleggen en zo oplossingen bedenken. Desnoods eerst jij alleen met je ouders, omdat jij hier last van hebt en daarna het besluit voorleggen aan de anderen.
Ik hoop dat jullie maaltijden wat gezelliger worden. Graag hoor ik van je. Mocht je nog meer tips nodig hebben, dan horen we dat ook graag.
Enne… eetsmakelijk 🙂

Hartelijke groet, Aline